Idea Remontit tuo uudenlaista peliajattelua kehitystyöhön – ei koodia, vaan konseptien kunnostusta

Suomalaisessa pelialassa on totuttu puhumaan koodista, grafiikasta ja julkaisijoista. Uusi toimintamalli nimeltä Idea Remontit tuo keskusteluun toisenlaisen näkökulman: ideatasolla tehtävän pelikonseptien huoltotyön.

Konsepti on suunnattu erityisesti pienille tiimeille ja indie-kehittäjille, joilla on hyviä ideoita mutta haasteita niiden kirkastamisessa tai kaupallisessa muotoilussa. ”Remontin” kohteena voi olla esimerkiksi pelin ydimekaniikka, nimi, kohderyhmä, ensivaikutelma tai julkaisustrategia.

Toimintatapa muistuttaa enemmän pelillistä työpajaa kuin perinteistä tuotekehitystä. Siinä missä pelimoottori pyörittää sisältöä, Idea Remontit pyrkii selvittämään, miksi sisältö ei toimi – tai miten se voisi toimia paremmin.

Konsepti on saanut kiinnostusta erityisesti pelialan koulutuksissa, Game Jameissa ja pienissä peliyhteisöissä, joissa kokeilevuus ja oppiminen ovat keskiössä. Esimerkiksi Peliala ry:n seminaareissa ja Neogames Finlandin verkostoissa on korostettu juuri tällaisten kevyiden kehitysmenetelmien tarvetta (lähde: Neogames.fi, 2023; Peliala.fi, 2024).

Idea Remontit ei kehitä pelejä, vaan auttaa pelinkehittäjiä kehittämään ideoitaan – auttaen ideoita löytämään muotonsa ennen tuotantoon siirtymistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *